8 ergonomiske øvelser på arbejdspladsen - RaskRask

8 ergonomiske øvelser på arbejdspladsen

8 ergonomiske øvelser på arbejdspladsen


Mange timers kontorarbejde foran en computerskærm er typisk forbundet med, at kroppen det meste af arbejdstiden er i en stillesiddende position. Der er ikke meget variation i stillesiddende arbejde, og man har tendens til at udføre de samme bevægelser hver dag. Det kan medføre kroniske smerter i kroppen, herunder i skuldre, ryg og nakke, og i værste tilfælde kan det medføre en masse sygemeldinger. Så hvad kan I gøre for at forbedre ergonomien endnu mere på jeres arbejdsplads? I dette blogindlæg giver vi dig 8 ergonomiske øvelser, som er nemme at udføre på arbejdspladsen.

Effektive øvelser til kontoransatte

Mange tiltag i forhold til indretningen kan være med til at forbedre ergonomien på jeres arbejdsplads, og er en investering i dine medarbejdere. Her får du en guide til øvelser, som er nemme, effektive og hurtige at udføre i hverdagen på arbejdspladsen., og vil give din krop en velfortjent pause fra den stillesiddende position. Hver øvelser tager blot 1 minut, så gør dig selv den tjeneste at få dem inkorporeret i arbejdsdagen – det vil din krop takke dig for. 

Rotationsøvelsen
Placer dig på din kontorstol og ret ryggen. Læg din venstre hånd på dit højre knæ, i mens du drejer hovedet og kigger over højre skulder. Hold positionen i cirka 30 sekunder og gentag øvelsen i modsatte side. 

Squat-øvelsen
Stil dig foran din kontorstol. Træk vejret ind og spænd i maven, og sænk langsomt bagdelen bagud, så du næsten sætter dig på kanten af stolen – støt ikke med bagdelen. Hold positionen i 30 sekunder, og gentag øvelsen. 

Mave-øvelsen 
Sæt dig på kanten af din stol og tag fat med hænderne omkring siden af stolen. Løft benene op til brystet samtidig med at du trækker knæene mod hinanden. Gentag øvelsen i 1 minut.

Arm-øvelsen
Vend ryggen mod dit skrivebord og placer hænderne på kanten af bordet, så hænderne peget fremad. Bøj albuerne og sænk kroppen, og stræk armene. Gentag øvelsen i 1 minut. 

Hæl-øvelsen 
Stil dig foran dit skrivebord. Støt hænderne på skrivebordet, ret ryggen og løft dine hæle, så du står på tåspidserne. Hold positionen i 30 sekunder, og gentag øvelsen.

Ryg-øvelsen
Placer dig bag din kontorstol. Hold fast i stolen med din venstre hånd for støtte. Stræk din højre arm, så den peger i 45 graders retning opad, samtidig med at strække venstre ben bagud. Hold positionen i 30 sekunder, og gentag øvelsen med modsatte arm og ben. 

Cirkel-øvelsen
Sæt dig på stolen og ret ryggen. Stræk begge arme og ben ud samtidig, imens du trækker skulderbladene sammen. Vend begge hænder nedad, og bevæg armene i cirkler. 

Væg-øvelsen
Stil dig med ryggen til en væg, så dine fødder peger lige frem. Ret ryggen og bøj i knæene. Placer dig, så dine hofter og ben er i en 90 graders vinkel – hold positionen i et par sekunder, og gentag øvelsen.

Få massage bragt til arbejdspladsen

Hvis jeres medarbejdere døjer med smerter og spændinger i løbet af arbejdsdagen, kan det være en fordel, at bestille en firmamassage, så I på den måde kan øge velværet på jeres arbejdsplads og nedsænke sygefraværet. Få dermed mere velvære ind i arbejdsdagen, så medarbejderne kan opleve mere energi og overskud.

Massør fra Nørresundby yder massage i patientens eget hjem

Få en sundere arbejdsplads