Vaner – nøglen til en sund arbejdsdag - RaskRask

Vaner – nøglen til en sund arbejdsdag

Vaner – nøglen til en sund arbejdsdag

Vilje, behov og selvtillid er nogle af de faktorer, der spiller ind, når gamle vaner skal erstattes af nye. Vaner er en naturlig del af vores adfærd, og vores handlinger i hverdagen er blevet til vaner, fordi vi ikke tænker over, at vi udfører dem. Har I som virksomhed et ønske om at skabe mere trivsel og velvære på arbejdspladsen, handler det derfor om at skabe de gode og vedvarende vaner – I fællesskab med hinanden. Men, hvordan får I integreret de gode og sunde vaner i jeres arbejdsdag? 

I dette blogindlæg får du en guide til, hvilke værktøjer I som arbejdsplads kan gøre brug af for at skabe en ændring i jeres nuværende vaner. Så sæt dig godt tilrette og blive klogere på, hvordan I kan etablere gode sunde vaner på arbejdspladsen, der kan være med til at øge trivslen blandt medarbejderne. 

Hvordan etableres de gode vaner?

Det kan tage alt fra 2 – 6 måneder at ændre de eksisterende vaner. Det kræver altså vilje, tålmodighed og selvtillid, at foretage noget, som måske er dybt forankret på jeres arbejdsplads. Når man vil indføre nye vaner, handler det om, at få implementeret nogle grundlæggende værktøjer, som kan være behjælpelige, når der skal opnås nye mål.

Identificér jeres dårlige vaner
Det er ikke altid nemt, at ændre de dårlige vaner, da vaner er oftest ubevidste handlinger. Derfor er det vigtigt først, at få vanen identificeret, så I derefter kan forsøge at ændre den. En vane består af følgende tre elementer: 

  • Triggeren: Hvad får jer til at udføre handlingen? Måske I lyst til sukker hen ad eftermiddagen, da det oftest er her, at energiniveauet falder. 
  • Handling: Udførelsen af vanen. I går ned i kantinen, eller åbner snack-skuffen på kontoret.
  • Belønning: Den mentale belønning I får ud af handlingen. I sidder på kontoret, og nyder chokoladen, som I føler er fortjent efter en produktiv dag. 

Der kan være mange årsager til jeres vanedannende adfærd. Når I har identificeret dem gennem ovenstående tre elementer, er det nemmere for jer, at være mere bevidst om, hvad der kræves at ændre den. 

Begynd i det små 
Vi mennesker er vanedyr, og det kan derfor være en udfordring for mange at skabe små ændringer i hverdagen. Derfor er det vigtigt, at I starter i det små, da det skaber gode forudsætninger for succesoplevelser. De små sejre er nemlig nøglen til vaneændringer, motivation og vedvarende resultater. Start med, at gøre jer nogle overvejelse omkring, hvad det er, der gør, at I ønsker den nye vane. Det kan være, at I starter med at blive enige om, at sukkeret skal væk om eftermiddagen på jeres arbejdsplads – hvilke fordele og ulemper er der ved det?

Hvordan etableres de

Forbered jer godt
Lav en plan, der er realistisk at overholde. Hvis I skal gennemføre og fastholde de nye vaner, er det vigtigt at jeres mål er: konkret, målbart og realistisk. Skriv udfordringer og barriere ned, så I kender til dem inden i støder på dem undervejs. Lav samtidig også en konkret plan for, hvad I skal gøre, hvis I falder tilbage i de gamle vaner, f.eks.: “Hvis vi bliver sliksultne og kantinen trækker, går vi en kort tur sammen, for på den måde at få fornyet energi”. I kunne kalde den en”Hvis-så-plan”.

Skab sammenhold 
Det kollegiale fællesskab er vigtigt, så I sammen kan hjælpe hinanden med at holde på de nye vaner. Forskning viser, at chancen for succes er større, hvis man er sammen om at skabe en ny vane, og man kan støtte og sparre med hinanden – både når det går godt, og når I føler, at I er ved at falde tilbage i de gamle vaner. Så skab en fælles enighed om forandring på jeres arbejdsplads, så I på den måde kan holde hinanden i gang, og få bugt med de usunde vaner. 

Skab en vane, der er let at overholde  
En vane, som er let at udføre, vil give jer større succes med at overholde den. I har hver især sikkert faste morgenrutiner på hjemmefronten, som I slet ikke tænker over, men som bliver udført på samme tidspunkt hver dag. Forskning viser, at hvis skålen med chokolade står på dit skrivebord vil du spise dobbelt så meget, end hvis den stod et par meter længere væk. Er en af jeres nye sunde vaner at spise mere grønt og frugt i arbejdstiden, så sørg for, at have det nemt tilgængeligt på jeres skriveborde, så det til sidst bliver til en fast vane. 

Vær tålmodig 
Det er helt i orden, at falde tilbage i den gamle vane, men undgå at være for hårde ved jer selv. Motivér og hjælp hinanden med at huske på jeres nye sunde vane “ingen-sukker-på-kontoret” ved f.eks., at sætte post-it’s ved jeres skriveborde, sæt en alarm, eller mind hinanden om det i løbet af arbejdsdagen. At bryde med en vane er en kontinuerlig proces, som kræver fokus og tålmodighed. 

gode vaner så? 

Få den rette hjælp til at holde motivationen

Mand får massage i eget hjem i Aalborg i behagelige omgivelser

At holde den sunde livsstil ved lige på arbejdet kræver, at I har en plan, og at I er omgivet af gode kollegaer. På den måde kan I støtte hinanden og holde fast i sunde vaner. Er I alligevel i tvivl om, hvordan I skal komme i gang, kan I med fordel gøre brug af en personlig træner , som kan hjælpe jer med gode kostråd, samt lægge en plan for forløbet. En kostplan er en god måde at sikre den generelle sundhed på arbejdspladsen, og kan være med til at skabe en sundere kultur blandt medarbejderne. 

Hvis der er behov for mere velvære på jeres arbejdsplads, kan I også gøre brug af en firmamassage. Her får I adgang til professionel hjælp til at komme spændinger og dårlige vaner til livs, så sygefraværet sænkes samtidig med at trivslen og produktiviteten øges. Gør I brug af en professionel massør, motiveres medarbejderne til at fastholde de sunde vaner i takt med, at der opleves mere overskud og velvære.

Få en sundere arbejdsplads