Hvad kræver det at blive selvstændig massør? - RaskRask

Hvad kræver det at blive selvstændig massør?

Hvad kræver det at blive selvstændig massør?

Er du uddannet massør, personlig træner eller yogalærer og har en drøm om at være selvstændig? Så kan du med fordel læse om de økonomiske aspekter her.

At være selvstændig er for mange en stor drøm, og med god grund. Dét at have ejerskab over noget som man vil bygge fra bunden og skabe en større mening med, kan de fleste relatere til. Dertil kommer den frihed, som de fleste tror følger med dét at være selvstændig. Ved at have egen virksomhed kommer der dog også et stort pres: Alle dine beslutninger betyder noget for den videre drift og meget af din tid vil gå med administrative opgaver. 

Mange har den forestilling, at når først man er blevet selvstændig, så går alle de tjente penge direkte til ejeren. Her glemmer man ofte alle de udgifter, der også er forbundet med at være selvstændig. Hvad koster det eksempelvis i husleje og andre klinik-omkostninger? Hvor mange penge bruger du på markedsføring og bookingsystemer? Hvem skal lave dine regnskaber og sikre, at du lever op til GDPR-reglerne? Og hvordan er det nu med moms? Jeg vil nu hjælpe dig med at forstå, hvad det reelt set betyder at være selvstændig, og hvordan det økonomisk hænger sammen.

Få styr på begreberne

Lad os starte med og aflive myten om, at alle pengene går direkte i lommen på ejeren. For at gøre dette, skal vi have styr på begreberne omsætning, variable omkostninger, fortjeneste og faste omkostninger: 

Når du som selvstændig massør eksempelvis tager 500 kr i timen for en times massage, så vil dette blive virksomhedens omsætning. I forbindelse med den massage, vil du have nogle udgifter forbundet med selve massage – det kan fx være massageolie og vask af håndklæder og lagner. De omkostninger som du har i forbindelse med selve massagen er hvad vi kategoriserer som variable omkostninger. Fortjenesten er herefter hvad du har tilbage når du har fratrukket de variable omkostninger fra omsætningen. Fortjenesten er også det, man som selvstændig skal bruge for at kunne betale sine faste omkostninger.

Dine faste omkostninger kan være ting som husleje, vedligeholdelse af hjemmeside, bookingsystem, kassesystem og dertil betalingsydelser som NETS og MobilePay som både koster et fast beløb, og et beløb pr transaktion og er derfor også en variable omkostning. Lad og se på et simpelt eksempel: 

  • Du tager 500 kr. for en times massage. 
  • Variable omkostninger er 100 kr.
  • Fortjenesten er derfor 400 kr. pr massage.
  • Du har været heldig og fundet et lokale hvor der kun lige er plads til dig selv og betaler 5000 kr. om måneden. 

For at beregne hvornår din husleje er tjent ind tager vi omkostningen og dividerer med dækningsbidraget for en times massage: 5000/400=12,5. Det betyder at du vil skulle sælge 12,5 timers massage om måneden, for blot at dække din husleje. Og husk her, at du stadig har andre omkostninger der skal dækkes. På nuværende tidspunkt, efter 12,5 timers massage har du som ejer altså tjent 0 kr. og kun fået dækket din husleje. 

Er du ikke i stand til at udfylde din kalender med aftaler, så vil det faktisk koste dig penge at have egen klinik. For hver time der går uden behandlinger, får du ikke skabt nogen fortjeneste, og du er derfor ikke i stand til at dække dine faste omkostninger. 

Øvrige udgifter

Udover selve driften er der også en del arbejde og opstartsomkostninger ved at komme i gang som selvstændig. Du skal have styr på momsreglerne for hvornår du bliver momspligtig og skal momsregistreres. Dertil hører også moms-indberetningerne. Før der tjenes penge i virksomheden, vil der også være omkostninger til indretning af lokaler, opstart af hjemmeside og køb af briks – blot for at nævne nogle få eksempler. I forbindelse med åbningen skal der også bruges tid og energi på bankmøder, aftaler med revisoren og muligvis også med en advokat for at sikre at bl.a. GDPR bliver overholdt. Dette er ikke blot en engangsomkostning, men omkostninger som vil komme løbende da der jævnligt kommer ændringer til blandt andet GDPR. Banken vil derudover forlange budgetter og generelt have en tæt kontakt indtil du har bevist at virksomheden overlever. Dette vil gøre at du skal bruge tid på administrative opgaver, tid som vi netop har forklaret kommer til at koste penge, da enhver time du ikke bruger på behandling resulterer i mistet omsætning. 

Markedsføring som selvstændig

Som selvstændig vil du også skulle træffe beslutninger omkring hvordan du vil markedsføre dig. I en tid hvor de trykte medier er i et tilbagefald vil du sikkert forsøge dig med en online strategi. Måske vil du forsøge dig med et lavt budget, med meget online indhold, så skal du være dygtig til at skabe opmærksomhed og få folk til at følge dig. Dette vil betyde, at du skal bruge rigtig meget af din tid på de sociale medier, tid som du altså ikke kan bruge på behandlinger. Eller vil du gå den modsatte vej og benytte Google Ads og Facebook kampagner, her skal du være skarp på, at du får ramt målgruppen og skabt konverteringer, så dine markedsføringskroner ikke går tabt. Igen er det noget der vil tage dig tid og som du skal sætte dig ind i, da det er meget teknisk. Denne del er også muligt at outsource til et eksternt firma, dette ændrer dog ikke på at du vil få flere omkostninger og at du stadig skal have dækket dine omkostninger, før du som ejer kan tjene penge. 

Økonomisk oversigt som selvstændig

Ved at tage udgangspunkt i ovenstående vil en tilfældig måneds resultat kunne se ud som nedenstående. Her er der taget udgangspunkt i, at du har 30 kunder, så du kan sammenligne nedenstående med, den andel du ville have fået fra RaskRask længere nede i bloggen.

Omsætning15.000 kr.
Betalingsservice150 kr.
Vask af lagner300 kr.
Olie300 kr.
Andre omkostninger (Mundbind, håndsprit osv)130 kr.
Variable880 kr.
Fortjeneste14.120 kr.
Husleje5.000 kr.
Markedsføring2.000 kr.
Revisor595 kr.
Vedligeholdelse af hjemmeside500 kr.
Kassesystem299 kr.
Nets83 kr.
Advokat (GDPR)350 kr.
Bookingsystem200 kr.
Resultat før skat5.093 kr.

Altså ville du som selvstændig på en måned med 30 kunder, kunne sætte 5093 kr. før skat ind på bankbogen. Ovenstående er dog stadig en forsimpling og der vil være andre omkostninger forbundet med det at være selvstændig. 

For at blive en succes som selvstændig kan det skæres ned til, at man skal have en god økonomisk forståelse for at drive forretning og kunne mindst to af følgende statements bedre end sine konkurrenter. Du skal: 

  1. Have en god forretningsforståelse og dermed have styr på ALT det administrative. 
  2. Være så god en behandler, at folk med glæde kører den ekstra kilometer, fordi dine andre kunder fortæller vidt og bredt om dig. 
  3. Have så stort et netværk at du løbende kan lokke kunder til, eller have så god en placering at du har mange kunder fra ’drop-ins’. 

Kan du sætte kryds ved to af disse eller sågar alle tre, så har du måske muligheden for at få succes. Har du derimod svært ved at sætte kryds ud for minimum to af disse, så ser det desværre svært ud for dig. Kan du til gengæld sætte kryds ved, at du er engageret indenfor dit felt og brænder for at give dine kunder en god oplevelse, så er RaskRask noget for dig.

Hvorfor RaskRask?

Hos RaskRask har vi specialiseret os på det administrative, og vi varetager det hele for dig. Alt imens skal du blot fokusere på, at gøre det du er engageret for, nemlig at yde den bedste service for kunderne. Hos os får du selv lov til at bestemme din pris, og i takt med at du stiger i partner-niveauerne som er bronze, sølv, guld og platin-niveau, vil en større andel af omsætningen også gå til dig. Som partner på eksempelvis sølv-niveau modtager du 59% for en førstegangskunde og 71% for en tilbagevendende kunde. Derudover får du også adgang til en rabatportal og andre fordele når du stiger i niveau. Du vil fra første dag have mulighed for, at oprette din egen pension gennem vores partner HEAP her får du en opstarts gave på 1000 kr. 

Økonomisk oversigt som RaskRask-partner

Lad os antage, at du på en given måned har 15 nye kunder og 15 tilbagevendende kunder, som alle har booket en 60 minutters massage, og du tager 498 kr. for denne ydelse. Ud fra dette vil din andel være (15*498*59%)+(15*498*71%) = 9.711 kr. Og husk i denne sammenhæng at du stadig har mulighed for, at stige i niveau og dermed få større andele. Formår du at komme på guld-niveau, vil du modtage 63% for en ny kunde og en tilbagevendende kunde vil give 76%. Her vil regnestykket give dig 10.383 kr. i omsætning. Med de samme antagelser som under det økonomiske overblik vil det give 9.953 kr. før skat på en måned med 30 kunder. 

Omsætning10.383 kr.
Olie300 kr.
Håndsprit, mundbind osv.130 kr.
Resultat før skat 9.953 kr.

Som selvstændig partner hos RaskRask får du alle fordelene ved at være selvstændig samtidig med, at RaskRask tager sig af alt det administrative – fra regnskab og markedsføring til kundeservice. Det betyder at du eksempelvis vil kunne spare momsen på arbejdsrelaterede udgifter, ligesom at du vil kunne få et skattemæssigt fradrag på dine udgifter. Alt sammen imens du blot skal koncentrere dig om kunden, så tager vi os af resten. Dertil kommer den frihed, som mange drømmer om – hos RaskRask bestemmer du selv hvornår du vil være tilgængelig for at kunderne kan booke dig. 

Synes du at ovenstående lyder spændende og passer i forhold til dine ønsker? Så ansøg her, og vi vil vende tilbage til dig hurtigst muligt. 

Læs tidligere blogindlæg om fordele ved at være RaskRask-partner her.