Bedre mobilitet og balance med massage - RaskRask
Massage

Bedre mobilitet og balance med massage

Bedre mobilitet og balance med massage

Vores krop sørger for, at vi kan klare hverdagsopgaver, dyrke vores yndlingshobby og lave aktiviteter med dem, vi elsker. Med årene ældes den, og det bliver sværere at udføre bevægelser såsom at løfte noget eller bøje os ned. For at være friske og mobile så længe som muligt er det vigtigt, at vi passer godt på og plejer vores krop så godt, som vi kan. Også mens vi er unge og friske.

Når vi bliver ældre, stiger risikoen for at falde og komme til skade. Det skyldes blandt andet, at vi generelt bliver mere inaktive med alderen, og at vi derfor mister muskelstyrke og elasticitet i vores væv og bliver mindre bevægelige i vores led. Vi får også mindre sensorisk stimulation under fødderne med alderen, og det påvirker vores balance og positur. Det kan være svært at passe nok på sig selv og at opretholde eller skabe en aktiv livsstil, som kan bidrage til en stærk og frisk krop i længere tid. Massage kan være en god og overskuelig løsning, som støtter, plejer og reperarerer kroppen.

Derfor hjælper massage

Når du får masseret dit væv, dine muskler, sener, ledbånd og led, sætter det gang i dit blodomløb, afspænder dine muskler og forbedrer vævets bevægelighed. Det forbedrer din mobilitet og din balance, og derfor kan det mindske risikoen for skader. Massage er generelt en sikker og sund løsning, som virker effektivt.

Hvis du har muskelsmerter uden en specifik grund skyldes det ofte en dårlig kropsholdning. Det kan være svært at opretholde en sund kropsholdning, hvis man sidder i den samme stilling i mange timer om dagen. Det er ikke unormalt allerede som ung at døje med smerter og stivhed grundet dårlig kropsholdning og for lidt fysisk aktivitet. Det er ikke unormalt, at en dårlig kropsholdning resulterer i kroniske muskelspændinger, hvilket kan give både hovedpine, muskelsmerter, migræne og problemer med fordøjelsen.

Generelt kan en dårlig kropsholdning med tiden gøre kroppen mindre bevægelig. Det er dårligt for vores muskler og kan føre til mere alvorlige problemer, hvis det ikke rettes op på.

Terapeutisk massage

Massage kan hjælpe på mange måder, hvis man ønsker at forbedre sin mobilitet og balance i hvilken som helst alder. Terapeutisk massage indebærer teknikker, som har med kroppens bløde væv at gøre. Behandlingen er tilpasset modtagerens behov og problemområder, og massøren kan bruge teknikker fra blandt andet dybdegående massage og triggerpunktsmassage. En massageteknik som denne kan afspænde muskler, hvilket er godt for modtagerens fleksibilitet, mobilitet, balance og eventuelle smerter. 

Dybdegående massage

En dybdegående massage varierer i trykkets hårdhed og rammer dybere i musklerne og det omkringliggende væv. Massøren vil måske starte med at varme musklerne op til den hårdere massage ved at massere med et mildt tryk. Derefter går massøren i gang med at massere med langsomme strøg og et hårdt tryk med både hænder, knoer, arme og albuer. Massagen hjælper med at løsne op for spændte muskler, så muskelvævet bliver mere elastisk, og modtagerens mobilitet og balance forbedres. Mange bruger massagen til smertelindring, kramper, spændinger og stivhed. Andre fordi de helt enkelt nyder en dybdegående massage, hvor der virkelig bliver taget fat.

Sportsmassage

En sportsmassage inkluderer en kombination af Svensk massage og teknikker fra dybdegående massage og specifikke udstrækningsteknikker. Det er ofte en mere intens massage, som bruges til at behandle bestemte områder af kroppen, som skal genoptrænes, smertelindres eller løsnes op. Massagen kan også øge temperaturen i musklerne ved hjælp af forskellige teknikker som hurtige muskelmanipulationer og krydsfiberfriktion med målet om at afhjælpe kroppens begrænsninger og øge elasticiteten. Teknikkerne har vist sig at være godt til spændte muskler og inflammation, støtte udskillelsen af cellulært affald og forbedre cirkulationen. 

Med sportsmassage kan du dermed både forbedre blodcirkulationen og øge kroppens bevægelighed og fleksibilitet i både muskler og led, hvilket kan være med til at forbedre balancen og reducere risikoen for at falde og komme til skade.

Book din massør