Sådan påvirker hydrering din krop - RaskRask

Omkring 60 procent af din krop består af vand, og derfor er det en vigtig del af et godt helbred. Men hvor meget skal man egentlig drikke, og hvordan påvirker hydrering din krop? Få svarene her og få viden om dehydrering og sundhedsfordelene ved vand, så du kan skabe gode vaner.

Sundhedsfordele ved at drikke vand

Det er vigtigt, at du får nok at drikke. Ikke kun for at slukke tørsten, men også fordi hydrering påvirker hele din krop og er vigtigt for dit generelle helbred. Når du er tørstig, er det vigtigt oftest at vælge vand, da det er det sundeste at drikke meget af. Her kan du læse, hvad tilstrækkeligt med vand betyder for din krop:

  • Det er godt for din fordøjelse
  • Det vedligeholder din kropstemperatur
  • Det gør huden sund og giver den glød
  • Det hjælper med at fjerne affaldsstoffer fra kroppen
  • Det hjælper dit hjerte med at pumpe blod
  • Det transporterer næringsstoffer gennem din krop

Overraskende veje til hydrering

Det er ikke kun gennem dit vandindtag, du kan hydrere din krop. Ved hjælp af den rette mad, en god hudplejerutine eller et fugtigt indeklima, kan du gøre en forskel for din krop:

  • Husk at spise mad med et højt indhold af vand. Spis f.eks. agurk, tomater, melon eller andet frugt og grønt.
  • Plej din hud. Du kan miste meget fugt, hvis du lader huden udtørre uden at pleje den med creme og olier. Det hjælper din krop med at beskytte hudbarrieren, så den kan bevare fugt. 
  • Overvej at få fat I en luftfugter. Når du tilføjer mere fugt til dit indeklima, hjælper det kroppen med at være hydreret.

Hvad er elektrolytter?

Elektrolytter er salte, som findes naturligt i kroppen. Elektrolytterne har betydning for cellernes interne kommunikation og er basale for, at kroppen kan bevare den rette væskebalance. Du får de fleste af dine daglige elektrolytter gennem mad. Sørg for at spise fødevarer såsom frugt (eller juice), grøntsager, nødder, frø og bælgfrugter. Generelt kan du gå efter at spise rigeligt med sund og grøn mad, og hvis du træner meget kan du overveje at tage elektrolutter som et kosttilskud. Under træning udskiller man nemlig mange elektrolytter gennem sved. På varme dage er det også en god idé at være opmærksom på at få nok elektrolytter ved at spise varieret.

Hvor meget vand skal man drikke?

Det er meget individuelt, hvor meget vand vi har brug for. Det afhænger både af vores vægt, alder, og hvad vi udsætter kroppen for. Alligevel kan man regne nogenlunde med følgende mængder:

  • En rask voksen med en god nyrefunktion: Halvanden til to liter væske om dagen. 
  • Børn: Lidt mindre end voksne, da de vejer mindre.
  • En person som dyrker sport, er i varme eller er syg: Behov for mere væske. Hvor meget mere afhænger af kropsstørrelse, vægt og mængden af væsketabet.

En god tommelfingerregel er at drikke vand, til man har slukket tørsten.

Hvornår skal man drikke vand?

Det bedste er at drikke lidt vand i løbet af hele dagen. Der er dog bestemte tidspunkter, hvor det er en god idé at drikke mere. Når du vågner har din krop ekstra meget brug for væske, og derfor kan du starte dagen med et stort glas vand. Det er f.eks. også vigtigt at drikke vand efter træning, eller hvis du har fået massage. Hvis det er meget varmt på nogle tidspunkter af dagen, er det også nødvendigt at drikke mere vand. Når du drikker vand til dine måltider, kan det hjælpe din fordøjelse.

Kan man drikke for meget vand?

Ja, man kan godt drikke for meget. Som udgangspunkt skal man drikke, når man er tørstig. Undgå at drikke på forhånd. Når vi drikker for meget vand, kan kroppens saltbalance blive ødelagt. Det kan b.la. få os til at tænke uklart, og derudover kan det give kramper. 

Hvordan ved jeg, om jeg er dehydreret?

Der findes mange tegn på dehydrering udover tørst. Det er ikke godt for vores helbred at være dehydrerede, og derfor er det vigtigt at kende nogle af tegnene på det:

  • Svimmelhed
  • Mørk urin
  • Træthed
  • Hovedpine
  • Hurtig vejrtrækning og øget puls
  • Mundtørhed
  • Rød og varm hud

Hvis du mærker tegn på dehydrering, skal du drikke noget væske så hurtigt som muligt. Sørg for at undgå dehydrering ved at have vand i nærheden af dig, f.eks. ved altid at have en vandflaske i tasken.

Har du svært ved at drikke nok?

Hvis du har problemer med at drikke nok vand og gerne vil have hjælp til at ændre det, kan du måske bruge et af disse tips:

  • Brug et (genanvendeligt) sugerør. Det kan gøre det sjovere at drikke vand.
  • Tilsæt f.eks. agurk, citron eller bær til dit vand.
  • Skift mellem vandets temperatur. Drik f.eks. isvand og senere urtete eller anden te.
  • Anskaf dig en god vandflaske eller drikkedunk.
  • Skriv dit vandindtag ned og sæt eventuelt alarmer.
  • Beløn dig selv for at drikke nok. Book f.eks. en afslappende massage.
Vand med citron

Book tid til velvære

Indtast din adresse og find en behandler nær dig

Til toppen