Mulige årsager og løsninger til ‘hjernetåge’ - RaskRask
Hjernetåge

Mulige årsager og løsninger til ‘hjernetåge’

Mulige årsager og løsninger til ‘hjernetåge’

‘Hjernetåge’ eller ‘Brain Fog’ bruges til at beskrive en tilstand af mangel på mental klarhed, glemsomhed, humørsvingninger og problemer med at holde fokus. Det er normalt, at du en gang imellem glemmer, hvor du har lagt dine ting. Men det er ikke meningen, at du skal have en konstant følelse af en ‘tåget’ hjerne. Dette er desværre så udbredt, at mange ser det som normalt. Forskning viser, at der er forskellige årsager til hjernetåge samt mulige løsninger, og netop det kan du læse mere om her.

Søvnunderskud

En af årsagerne til hjernetåge kan være søvnunderskud. For lidt søvn får dig ikke kun til at føle træthed, men det har også andre konsekvenser. Hvis du over længere tid ikke sover nok, vil det blandt andet gå udover vores hukommelse og dømmekraft. 

En mulig løsning: Prioriter en god soverutine og søg hjælp ved behov. Opsøg din læge og få professionel hjælp. Du kan også supplere med en massør, som kan hjælpe dig. Massage får dig til at slappe af og fungerer som et effektivt og naturligt middel til bedre søvn. Læs mere om hvordan massage kan påvirke din søvn positivt her

Kronisk stress

Når kroppen oplever stress i et øjeblik, kan det gavne os. F.eks. fokuserer vi bedre og kan tage hurtigere beslutninger. Men når stress bliver kronisk, bliver vi trætte og får svært ved at koncentrere os – også om simple hverdagsopgaver.

En mulig løsning: Opsøg din læge eller anden professionel hjælp. Det er en god idé både at modtage hjælp mentalt og fysisk, og derfor kan behandling med massage fungere som et godt supplement til f.eks. samtaler med en psykolog.

Hormonelle ændringer

Det er vigtigt for dine hjernefunktioner, at du har en sund hormonbalance. Det er dog ikke altid nemt at undgå ubalancer. Hjernetåge kan skyldes en ændring i hormonerne, f.eks. forårsaget af miljø, alder og livsstil. Oftest bliver der skabt en ubalance i mængden af østrogen og testosteron, men ubalancen kan også ske i f.eks. insulin- og kortisolniveauet. Det kan blandt andet føre til mental træthed.

En mulig løsning: Hvis du har problemer med dine hormoner, skal du kontakte din læge. Ubalancer i hormonsystemet hænger sammen med dit generelle helbred, og derfor er det vigtigt at få en professionel til at kigge på dig. En af de ting, som du selv kan gøre for at undgå ubalancer, er, at undgå stress så vidt som muligt. Det kan du f.eks. gøre ved hjælp af meditation eller massage, som forskning har vist kan have en betydning for hjernes evne til at regulere hormoner.

Kost

Desværre indtager mange mennesker ikke nok næring fra deres daglige kost til at give hjernen dens nødvendige brændstof. Din hjerne er et sultent organ. Med det menes der, at den faktisk bruger over 20 procent af vores daglige kalorieindtag – endda i hvilende tilstand. Din hjerne har ikke kun brug for nok kalorier. Den har også brug for sunde fedtstoffer, komplekse kulhydrater og B12-vitamin. 

Derudover er det en god idé at være opmærksom på, at nogle fødevarer øger risikoen for at opleve hjernetåge. F.eks. sukker, alkohol, mejeriprodukter og det tredje krydderi (MSG). Hvis du har en følsomhed over for en madvare, kan det også forårsage hjernetåge. Du behøver ikke at have allergi for at have en følsomhed. Hvis dette er tilfældet, kan det påvirke dine hjernefunktioner negativt.


En mulig løsning: Tag et kig på din kost. Får du den næring, som din hjerne har behov for, og har du måske en følsomhed over for en madvare? Søg hjælp hos din læge eller få en personlig træner hjem til dig, som kan hjælpe og støtte dig til en livsstil med en sund kost.