VÆLG DEN RIGTIGE MADRAS TIL DIN RYG

VÆLG DEN RIGTIGE MADRAS TIL DIN RYG

DET ANBEFALES, AT MAN FÅR 8 TIMERS SØVN HVER NAT

Dermed bruger vi en tredjedel af døgnet, eller det der svarer til 26 år af vores liv i sengen. Det er derfor uhyre vigtigt, at man sover i en ordentlig seng, med en madras som passer til ens ryg. Komforten i madrassen er nemlig ikke kun afgørende for kvaliteten af ens nattesøvn, men i ligeså høj grad for helbredet og ryggens velbefindende.

Vågner du af og til op med spændinger eller endda smerter i ryggen, så kan det tyde på, at din ryg ikke får den rigtige støtte, og du bør derfor overveje at skifte din madras ud med en ny.

Vi giver dig her en håndfuld råd til, hvad du skal være opmærksom på, inden du investerer i en ny madras.

INDIVIDUELT VALG

Vi er alle forskellige og har derfor heller ikke de samme behov. Mange par begår den fejl, at når de skal ud og købe ny seng, så køber de også den samme madras. Det er en fejl, for der er jo selvsagt stor forskel på, om man er to meter høj og vejer 100 kilo, eller om man er en lille hveps på 50 kilo.

På samme måde er der forskel på folks styrke, form og struktur. Nogen kan have mere brug for støtte end andre, og vi har derfor alle sammen individuelle behov.

Døjer du til dagligt med smerter i ryggen, så er det ekstra vigtigt, at du anskaffer dig en ordentlig madras. Mange mennesker er i den overbevisning, at en hård madras er det bedste for en dårlig ryg. Det er en myte. Der findes i virkeligheden ikke nogle faste regler for, hvad der tager mest hensyn til problemer med ryggen.

VÆR OPMÆRKSOM PÅ DIN RYGSØJLE

Det bedste du selv kan gøre, er at være opmærksom på rygsøjlens position. Hvad enten du sover på ryggen eller på siden, så skal rygsøjlen være helt lige – som illustreret på billedet.

right sleeping side

wrong sleeping side

Sover du på ryggen, så har din ryg det bedst, hvis hele ryggen og lænden har kontakt med madrassen på samme tid. Du kan teste dette ved at få en ven/veninde eller partner til at føre end hånd ind under lænden i mens du ligger på madrassen. Her skal der være den samme modstand, som hvis du lagde et ben ovenpå din hånd. Glider hånden for nemt ind under, så er madrassen for hård.

Herefter gentager du det samme, mens du ligger på siden. Få igen en ven/veninde til at vurdere rygsøjlen for at være sikker på, at du ikke buer eller vrider i ryggen.

OVERVEJ DINE BEHOV

Det kan også være en god ide at overveje hvilke behov man har og hvilke krav det stiller til ens nye seng, inden man går ud og investere en masse penge. Bruger man for eksempel ofte sengen til at læse eller se TV i, så bør man måske overveje en elevationsseng. Derved kan man selv indstille hovedgærdet og madrassens kurve, så man undgår at ligge i en akavet og anstrengt stilling, som kan påvirke kroppen negativt.

AFSLUTNINGSVIS GIVER VI 5 HURTIGE TIPS TIL EN BEDRE SØVN

  • Madrassen – Find den rigtige madras
  • Søvnrytmen – Gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag
  • Gardinerne – Sørg for rummet er mørkt, da lys kan forvirre ens indre ur
  • Temperaturen – Man sover bedre hvis rummet er lidt køligt
  • Sulten – Det kan forstyrre søvnen, hvis man sover på tom mave

VIS ALLE BLOG INDLÆG

Alle dine massører er nøje udvalgte, baggrundstjekket, og eksamineret i fysiologi, anatomi og massage. Så du er altid i gode hænder.

FIND TIDbullet

Få info om særlige tilbud, service i nye postnumre og meget mere.