Stående eller siddende? | RaskRask.dk

Du er sikkert en af de mange, hvis job indeholder otte timer om dagen foran en computer. Hvis du er, har du uden tvivl også oplevet ømme skuldre, nakke og ryg på et tidspunkt.

Nyere forskning om de negative sundhedsmæssige konsekvenser af at sidde hele dagen, har gjort hæve-sænke borde utrolig populært, fordi medarbejderne har mulighed for at skifte mellem siddende og stående arbejdspositioner. Man kunne nemt falde i den tro, at ømhed og smerter nok forsvinder, når bare man bruger mere tid stående. Men det er ikke altid sandt. Det afhænger af mange faktorer og udfordrer således også din massage terapeuts arbejde.

Individuel vurdering

En af faktorerne er skrivebordets højde og computerens position, mens du står. Står du ved et dårligt justeret skrivebord, kan det give lige så meget stress, som når du sidder ned hele dagen. I så fald bør du arbejde ved et hæve-sænke bord, som gør justering muligt i forhold til computerskærmens og keyboardets højde, når du står. På den måde kan du finde frem til din personlige arbejdsposition, der gør, at problemer som museskader i hånd og albue og fremskudt hovedholdning kan undgås.

Kontorarbejde og rygsmerter

En anden faktor er din ryg. Den lave ende af din ryg har en naturlig kurveformet. Mange har for meget af denne kurve, der sætter et stort pres på ryggens diske mellem lændehvirvlerne.

Hvis vi nu forestiller os en ingeniør, der skifter til et hæve-sænke bord, efter en massagebehandling, som hjalp mod smerten. Det nye skrivebord hjælper, men så opstår et nyt problem. En del af problemet er, at ryglænden er overdrevent buet. Efter overgangen til stående, begynder ryglænden at genere lidt mere. Det vil altså sige, at selvom krumningen er normal, kan lænderygsmerter udvikle sig, hvis knæene ikke holdes let bøjede og neutrale, mens du står. Låsning i knæene kaster bækkenet fremad og øger krumningen, hvilket kan føre til smerte. Så rygsmerter kan altså dukke op, selv hvis du bruger et hæve-sænke bord.

Kropsholdning under kontorarbejde

Dårlig ergonomi i en længere periode i stående eller siddende tilstand kan føre til smerter, fordi kroppen prøver at kompensere for træthed og stabilitet ved at aktivere de muskler, der ellers skulle forblive i hvile. Folk, der står hele dagen, har en tendens til at hvile på det ene ben eller den ene hofte. Det kan forårsage en bækken rotation og kan lægge øget pres på lænden, der efterfølgende giver symptomer op ad ryggen og ind i halsen. Hvis folk sidder for meget eller står for meget, sker der ingen aktivering af mavemusklerne, og de har derfor ingen mulighed for at stabilisere sig. Det betyder, at den lave ende af ryggen er på overarbejde for at hjælpe med at stabilisere mavemusklerne. Resultatet er lænderygsmerter og problemer med kropsholdningen.

Vær fodvenlig

Et andet potentielt problem, der kunne opstå af at stå for meget, er inflammation i bånd af væv, der løber langs bunden af foden og forbinder tæerne til hælen. Her kan det være en fordel at stå på en polstret skummåtte som fodstøtte, mens du arbejder stående ved et skrivebord. Kvinder, der bærer højhælede sko på kontoret, kan være bedre stillet ved at overveje positionen ved skrivebordet eller deres valg af fodtøj. Hvis du er stående hele dagen iført hæle, kan det faktisk forårsage mere stress og kræve større kompensation, end hvis du sidder i en rigtig god, ergonomisk position.

Bevægelse er essentielt

Hvorvidt du sidder eller står i løbet af en arbejdsdag, skal du være opmærksom på at have en ordentlig position ved skrivebordet og din kropsholdning kan hjælpe med at forhindre smerte. Ligeledes kan bevægelse. Sæt en time på din computer hvert kvarter og gå lidt rundt med et par skridt væk fra dit skrivebord.

Er det så sundere at stå op?

Mens mange kontormedarbejdere elsker deres hæve-sænke borde, har videnskaben endnu ikke bekræftet deres potentielle sundhedsmæssige fordele. En systematisk forskningsoversigt i Cochrane Review fra 2016 konkluderede, at hæve-sænke borde medførte et fald i siddende position, men der er behov for mere forskning for at afgøre, om skriveborde har stor positiv effekt på sundheden. På nuværende tidspunkt er der ikke nok bevismateriale af høj kvalitet til at afgøre, om mere tid stående på arbejdet kan reparere skader af en stillesiddende livsstil.

Gode råd

Her er de gode råd til dig, som enten sidder eller står meget i løbet af en arbejdsdag:

checkSkift mellem stående og siddende position i løbet af dagen

checkJustér dit hæve-sænke bord ift. computer- og keyboard højde

checkBrug en timer og gå lidt rundt hvert kvarter

checkTænk over din kropsholdning – hvor spænder du og hvor kompenserer du for ubehag, hviler du f.eks for længe på det ene ben eller spænder du i skuldrene?

checkBrug en polstret skummåtte som fodstøtte, mens du arbejder stående i løbet af en dag

Er de gode råd ikke nok, kunne en massagebehandling være en rigtig god hjælp til at få løsnet op i dine ubehag. Husk at massage imidlertid ikke helbreder problemet, blot fordi det lindrer symptomerne.

VIS ALLE BLOG INDLÆG

Alle dine massører har en sundhedsfaglig tilgang, og er eksamineret i fysiologi, anatomi og massage. Så du er altid i gode hænder.

FIND TIDbullet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtag info om særlige tilbud og service i nye postnumre.