Sådan undgår du at blive syg i efteråret

SÅDAN UNDGÅR DU AT BLIVE SYG I EFTERÅRET

Efteråret har så småt bidt sig fast og vinteren nærmere sig med hastige skridt

Der går sikkert heller ikke længe nu, før de første sygemeldinger tikker ind på landets arbejdspladser, og salget af lommetørklæder og næsespray atter tager fart.

Det er typisk for denne årstid, hvor sommeren synger på sidste vers, og dagene bliver kortere og koldere, at mange begynder at hoste og snotte.

Vi ved dog alle sammen fra barnsben, at det ikke hedder dårligt vejr, men derimod forkert påklædning! Og vi må derfor formode, at det stigende antal snottede næser i vinterhalvåret ikke altid skyldes for lidt tøj, men at der også må ligge en anden forklaring til grund.

Men hvilken?

Bente Klarlund, som er overlæge på rigshospitalet og professor ved Københavns Universitet, har tidligere forklaret til Politiken, hvordan det hverken er mørket eller kulden i sig selv, som er skyld i, at vi bliver syge. Men sjovt nok der hvor vi søger hen, når der bliver koldt. Indenfor!

syg

’’Virusmængden opkoncentreres, hvis man er mange sammen i små rum’’

Kulden påvirker godt nok vores celler og slimhinder. Og gør dem mere modtagelig overfor infektion. Men det er den forhøjet risiko for smitte, som er skyld i, at mange af os render rundt med røde og snottede næser i vinterhalvåret.

Når det bliver koldt, rykker vi indenfor, skruer op for varmen og lukker vinduerne. Det skaber et slaraffenland for bakterier og virus. Og så skal der som bekendt ikke mere til, end et nys eller en enkelt berøring før andre også får glæde af bakterierne.

Dermed er det altså faren for smitte, man skal være særligt opmærksom på, hvis ikke man vil risikere at bruge sin efterårsferie i sengen.

Vi har derfor samlet en håndfuld råd og tips til, hvordan du bedst forebygger og forhindre forkølelse, influenza og hvad vinterhalvåret ellers måtte have med sig.

Følg disse 6 råd, så immunforsvaret er rustet til kampen mod bakterierne!

check VASK HÆNDER

En god hånd hygiejne handler ikke kun om, at vaske hænder efter en tur på toilettet, eller inden aftensmaden. Tænk på, hvor mange forskellige ting du rør ved hver dag. Og hvor mange andre som fx har rørt det samme dørhåndtag. Det er dog ikke altid man lige har adgang til vand og sæbe, og det kan derfor være en god ide at invester i en håndsprit.

check BEVÆG DIG!

Det kommer nok ikke bag på så mange, at et stærkt immunforsvar er afgørende, hvis man vil komme sikkert og snotfri igennem vinteren. En smule motion er derfor godt givet ud, da det styrker blodomløbet og hjælper de hvide blodceller nemmere rundt i kroppen. Det er de hvide blodceller, som bekæmper infektionen.

Træning kan dog også havde en negativ effekt på immunforsvaret, hvis først man er blevet syg. Og det frarådes derfor at man træner i mens man er syg.

check FÅ EN GOD SØVN

Søvn er også vigtigt for immunforsvaret. Folk som sover mindre end de anbefalede 7-8 timer, har ofte nemmere ved at blive smittet af virus og bakterier. På samme måder hjælper søvn også til at kommer over en influenza hurtigere, når først man er smittet.

check STRESS AF

Stress svækker immunforsvaret. Og det gør os til lette ofre for infektioner og sygdom. Stress er ikke indirekte skyld i forkølelse eller influenza, men det gør det svære at leve sundt, sove ordentlig og dyrke nok motion. Derfor er det vigtigt at formindske stress mest muligt.

check HUSK VITAMINERNE

Særligt D-vitamin kan være svært at få nok af i løbet af vinterhalvåret. Mangel på vitamin kan have en negativ effekt på immunforsvaret. Normalt får vi det fra solen, men D-vitamin findes også i fødevarer som æg, lever, laks og ål. Generelt fede fødevarer. Får man ikke nok gennem kosten kan det derfor være en god ide, at tage et tilskud, fx i form af multivitaminer.

check DROP RYGNING

Det kan næppe komme bag på nogen, at rygning er usundt. Dropper du derfor smøgerne, vil du også hurtigt opleve et styrket immunforsvar, og samtidigt vil dine slimhinder i næsen være mindre modtagelig over for virus og infektion.

Som du måske har gennemskuet på nuværende tidspunkt, så handler det altså om at holde sig gode venner med sit immunforsvar. Følger du derfor ovenstående råd, så burde du være på den sikre side, når de første røde næser viser sig i bybilledet.

Som en lille bonus, kan vi oplyse at en pakke cigaretter om dagen, økonomisk set svarer til en massagebehandling om ugen. Vi ved godt, at det kan være svært at kvitte smøgerne. Men måske det kan hjælpe motivationen lidt på vej.

Klik her for at høre mere om fordelene ved en sundhedsorienteret massage.

VIS ALLE BLOG INDLÆG

Alle dine massører er nøje udvalgte, baggrundstjekket, og eksamineret i fysiologi, anatomi og massage. Så du er altid i gode hænder.

FIND TIDbullet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtag info om særlige tilbud og service i nye postnumre.