fbpx

Sådan får I mere bevægelse ind i arbejdsdagen

Sådan får I mere bevægelse ind i arbejdsdagen

Vi kender det alle sammen. Med en lang arbejdsdag på kontoret i vente bestående af et hav af tidskrævende og komplicerede opgaver er vores øverste prioritet ikke altid ligefrem vores sundhed – og i særdeleshed bevægelse. Faktisk glemmer vi ofte at bevæge os overhovedet i løbet af en arbejdsdag.

Men hvordan kan det egentlig være? De færreste tvivler på vigtigheden af at få mere bevægelse ind på arbejdspladserne, men til trods for dette er der et stort problem med sundheden hos stillesiddende kontorarbejdere rundt omkring i landet. Og det er noget, der kan få alvorlige konsekvenser på sigt.

Læs med her, hvis du gerne vil have nogle idéer til, hvordan man kan implementere mere bevægelse ind i sin arbejdsdag.

Vær kreativ og udnyt de mange muligheder

”Der er ikke nok plads” og ”Jeg har ikke tid nok” er undskyldninger, der ofte slynges ud på arbejdspladserne, når det at bevæge sig en smule mere i arbejdsdagen overvejes. Vi mennesker har en uhyggelig veludviklet evne til at komme med undskyldninger, der holder os fra at gøre svære ting – også selvom de er gavnlige for os.

Når du skal have mere bevægelse ind på din arbejdsplads, er det vigtigt, at du pakker den ovenstående indstilling væk. Du skal altså begynde at se muligheder frem for begrænsninger, og det er lige netop dér, magien sker. Så kan en fem minutters kaffepause pludselig blive til en lille yogasession, et møde kan blive til en spadseretur rundt i kontorlandskabet, og bilen kan blive erstattet af en cykeltur.

Når man begynder at se disse muligheder frem for begrænsninger, handler det om at lade din kreativitet blomstre – så vil du helt sikkert komme på en masse måder, hvorpå du kan implementere en mere bevægelig kultur på arbejdspladsen. Hvis du stadig ikke har en masse idéer, kan du lade dig inspirere af følgende konkrete metoder til at få mere bevægelse ind i arbejdsdagen:

  • Gå-møder: Gå en tur sammen i stedet for at sidde i mødelokalet
  • Stræk ud-pauser: Udnyt din pause og udfør noget let udstrækning
  • Skift stilling: Oprejst. Foroverbøjet. Lavt. Højt. – mulighederne er mange
  • Tag cyklen på arbejde: Så får du sved på panden!
  • Sæt alarmer: Så ved du, at det er tid til bevægelse

Problemer med at vedligeholde motivationen? – få hjælp udefra

Et af de største problemer, når det kommer til bevægelse på arbejdspladsen, er at vedligeholde motivationen. De første dage går måske udmærket, men efter noget tid vil en stor del opleve at slække. Det kan være ufatteligt svært at holde motivationen ved lige, og rigtig mange har et behov for at blive holdt i ørene ved hjælp af noget ekstern hjælp.

Derfor kan det være en god idé for en virksomhed at investere i en træningsinstruktør, der kan hjælpe med at holde motivationen til at bevæge sig i arbejdstiden ved lige. Uden ekstern hjælp kan det være nærmest umuligt at prioritere bevægelse frem for arbejde, og derfor kan der ses en række fordele i at hive hjælp ind udefra.

Få mere bevægelse ind i arbejdsdagen og oplev en forøgelse i arbejdsglæde, en sundere tilværelse og større effektivitet. Det kan også være en god idé at arrangere en omgang firmamassage, hvis medarbejderne døjer med stress og smerter som resultat af et hektisk arbejdsskema uden meget bevægelse.

Få en sundere arbejdsplads