Livskvalitet over for Søvnkvalitet

Slå dine søvnproblemer ud af banen, med et bat lavet af sundhed, velvære og fornyet energi.

Har du problemer med at få en fuld nattesøvn og oplever du energimangel i løbet af dagen? – Så er du ikke den eneste. For der er mange mennesker, som oplever disse problemer, hvilket kan skyldes, alder, sygdom, stress, smerter og livsændringer. Disse søvnløse nætter kan føre til eller forværre depressionsrelaterede symptomer.

Der er undersøgelser der fremlægger, at kroppen restituerer bedre og hurtigere, når den optimale søvn opnås. Yderligere bliver en del af de basale elementer i kroppen sat ud af funktion, når søvnen nedprioriteres. Et eksempel på kroppens reaktion er, at man ikke vil være i stand til at fordele varmen i sin krop, hvilket både kan resulterer i, kolde fødder og fingre, samt vil man ikke kunne svede optimalt. Hvis man ikke sveder optimalt under fysisk aktivitet, vil det være nødvendigt at holde flere pauser. Dette er blot nogle få forandringer du vil kunne mærke på din krop, hvis du ikke prioriterer din søvn.

Flere mennesker der lider af søvnløse nætter tyer til søvndyssende medicin, hvilket i sig selv er et godt middel til at nå søvnen, men det har dog også bivirkninger – for intet medikament er så godt at det ikke har nogle bivirkninger.

Hvordan kan du opnå den bedste søvnkvalitet

Hvis du ikke er en af dem der falder i søvn, i det sekund hovedet rører puden, er der heldigvis hjælp at hente. Der er flere faktorer som spiller ind når det gælder om en god nats søvn. Så hvis du vil sikre dig at du har de optimale betingelser for at nå drømmeland, er der her et par gode tips og tricks.

Den rigtige madras

En madras er en meget individuel ting, og hvad der kan være en god madras for din eventuelle partner, er ikke nødvendigvis en god madras for dig. Både kropsform, højde og drøjde spiller ind når det gælder om at finde den rigtige madras der støtter din krop som den skal. Du har måske en særligt svajet ryg, brede hofter eller en foretrukken sovestilling. Disse er alle faktorer som du skal være opmærksom på når du leder efter den madras der vil sende dig i drømmeland.

Vi er gået i dybden med processen om at finde den rigtige madras i et andet blogindlæg som du kan læse her.

Gardinerne

Der er delte meninger når det kommer til om man bør sove i et lyst eller mørkt rum. Nogen kan føle sig dvaske og trætte når de vågner op i et mørkt soveværelse, og andre vender og drejer sig hvis der slipper den mindste smule lys ind. Alt forskning tyder dog på at det er bedst for din søvn at sove i et helt mørkt rum. Du kan sikre dig at der ikke slipper lys ind og generer din søvn ved at anskaffe dig mørklægningsgardiner.

Sleeping with a watch in front

Søvnrytmen

Prøv at gå i seng og stå op på samme tidspunkt hver dag, så din krop konstant får den samme mængde søvn. Ved at holde fast i en bestemt rytme vil du også opleve at du vil få nemmere ved at stå op om morgenen og falde i søvn om aftenen. Du kan bl.a. få din telefon til at minde dig om at det er tid til at gå i seng, hvis du er en af dem tiden løber fra om aftenen. Tidspunktet du går i seng på skal tilpasses så du kan nå at få mellem 6 og 9 timers søvn, alt efter hvad dit behov er.

Massage

Massage er et middel som ofte bliver brugt til, at opnå muskel og nerve forløsninger, så smerter og spændinger kan lindres. Hertil findes der også massage, der anvendes til at opnå den ultimative afslapning, hvilket i høj grad er relevant for dig der har problemer med søvnen. Du kan få massagebehandlinger, der får dig til at opleve en fuld kropslig afslapning, som kan lede til en god nattesøvn.

VIS ALLE BLOG INDLÆG

Alle dine massører er nøje udvalgte, baggrundstjekket, og eksamineret i fysiologi, anatomi og massage. Så du er altid i gode hænder.

FIND TIDbullet

Få info om særlige tilbud, service i nye postnumre og meget mere.