Kinesiotape efter en skade | RaskRask.dk

Mange skader på kroppen kan drage fordel af kinesiotape teknikker. Det er en teknik elsket af nogle fysioterapeuter mens andre afskyr den. Årsagen til denne opdeling er, at alt for ofte er det den behandlingstype, der isoleret set vælges til enhver tilstand kombineret med det faktum, at nogle gange er det den eneste behandling, der tilbydes. Hvis man studerer forskningsgrundlaget og kombinerer det med eksperternes mening, er der lidt begrundelse for brugen af kinesiotape teknikker i isolation ved enhver tilstand. Grunden til dette er, at tapingen ofte er til for at lette normale- eller undgå smertefulde bevægelser som en del af genoptræningsplanen. Det hjælper imidlertid ikke at helbrede skaden hurtigere og teknikken er ikke i stand til at reducere risikoen for at skaden sker igen.

Fem hurtige om kinesiotape efter en skade

1) Er jeg allergisk overfor tape?

Der er intet mere irriterende og ømt end en hudreaktion på kinesiotape. Hvis du tidligere har haft en reaktion på klæbrige plastre, bør du undgå brugen af kinesiotape. Hvis du på grund af øvelser, får det varmt eller bliver svedig, bør du også undgå brugen af kinesio tape, da det kan øge risikoen for hudirritation. Hvis du er usikker, så bed om en lille prøve af tapen og prøv det først af i 24 timer ved at anvende det på dit håndled. Observer derefter tapen hver time. Når tapen påføres, skal du kontrollere, om huden udvikler rødme eller kløe under kanterne af tapen. Hvis dette sker, skal du med det samme fjerne det og drøfte det med din fysioterapeut.

2) Hvilken type af tape: Kinesio eller McConnel?

Der er mange forskellige typer af tape på markedet i dag. Hundredvis af mærker har udviklet deres egen version på baggrund af to væsentlige ideer. Den første er McConnell tape, hvor et fast, ufleksibelt tape anvendes på kroppen. Denne tape har ikke meget stretch i sig. Den anden form er Kinesiotape. Denne tape har meget mere fleksibilitet og elastisk stretch i sig. Fortalere for de to forskellige typer mener, at der er mange og varierede effekter at opnå af dem begge. I øjeblikket fortæller studier os, at McConnell tape giver nogle begrænsninger ift. til visse bevægelser i en kort periode under anvendelse. F.eks.kan en rugbyspiller have gavn af ankel taping under et spil for at forhindre overanstrengelse af ledbåndet under næste træning.

Kinesiotape derimod har i øjeblikket ikke vist sig at have nogen restriktioner på bevægelse. Det menes at være fordelagtigt for bevægelsen af ​​de forskellige lag inde i legemet. F.eks. efter en skade og i arvæv eller hævelse, hvor de forskellige lag kan have svært ved at bevæge sig effektivt over hinanden, som de burde. Kinesiotape menes at kunne hjælpe denne bevægelse ved at løfte hudlaget lidt, så lagene nedenunder bedre kan glide under bevægelse. Det er dog endnu ikke blevet påvist i studier. Din fysioterapeut kan hjælpe dig med at træffe beslutningen om, hvilken teknik, der er til mest gavn for dig.

3) Hvilken behandling skal kombineres for optimal genoptræning?

Det blev tidligere kort berørt, at isoleret brug af taping efter en skade ikke giver megen mening, da den med al sandsynlighed kun behandler en lille del af problemet. Hvad der er kendt fra de fleste studier inden for taping teknikker er, at det er et effektivt supplement til andre aktive behandlinger, der hjælper med at løse de underliggende problemer, som begrænser genopretningen efter en skade. Et godt eksempel på dette er ankel forstuvninger. En meget almindelig skade, hvor taping teknikker ofte er blevet anvendt. Best practice og flere studier har vist, at tilstanden og genoptrænings-tiden efter en ankel forstuvning forbedres ved at kombinere taping teknikker med balance og kontrol øvelser. Hvorfor det er tilfældet diskuteres stadig. En mulig forklaring er, at tape kan bidrage til at aktivere de rigtige muskler omkring anklen under øvelserne. Noget som ellers ikke er let at opnå, hvis man har megen smerte og musklerne er forhindret i at arbejde ideelt.

4) Skal du virkelig “stivne” musklerne efter en skade?

En af de oprindelige begrundelser for at anvende taping var, at det bidrager til at løsne op og beskytte leddet efter skade. Man mente, at man kunne støtte genopretningen ved at begrænse bevægelser, der kan forårsage skade og gøre, at den kommer retur. Vi ved nu, at denne teori er fejlbehæftet. Der er nok beviser til trygt at kunne sige, at enhver tape ikke er i stand til at holde et skadet område helt stille, når det anvendes og bestemt ikke efter 10-15 minutters aktivitet med det på. I virkeligheden kan det være, at det hæmmer god muskel aktivitet og normal muskel kontrol omkring leddet. Det kan endda gøre musklerne dovne i bevægelse og på den måde gøre mere skade. Dette undersøges stadig, men der er enighed om, at det primære mål med taping må være, at få udøverens muskler til at støtte og stabilisere det skadede område.

5) Taping: Funktionelt og moderne?

Kinesiotape er en af de behandlinger, der forbliver moderne, selvom det ikke har vist sig at være det mest nyttige. Når du ser et premier league fodboldhold komme ud på banen og en eller to spillere er dækket i farvestrålende tape, undrer du dig måske over, at det har fået dem tilbage i topform. Så kan det nemt være, at vi begynder at spekulere i, om det ville hjælpe os selv med at komme tilbage i det spil, vi nu engang elsker. Vi bliver påvirket af det, vi ser, og kinesiotape er en synlig og opnåelig mulighed for de fleste. Tænk grundigt over, hvad du forsøger at opnå, få din fysioterapeut til at forklare begrundelsen for, hvorfor det måske eller måske ikke vil gavne i lige netop din situation og sørg altid for, at det ikke er det eneste, du gør, for at rette op på en skade af den simple kendsgerning at intet, der er værd at have, let kan opnås med en smule tape.

VIS ALLE BLOG INDLÆG

Alle dine massører har en sundhedsfaglig tilgang, og er eksamineret i fysiologi, anatomi og massage. Så du er altid i gode hænder.

FIND TIDbullet

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og modtag info om særlige tilbud og service i nye postnumre.