Fem øvelser mod smerter i ryggen

FEM ØVELSER MOD SMERTER I RYGGEN

En af hagerne ved at vi bliver ældre er, at vi desværre også bliver mere tilbøjelige til at få bøvl med ryggen. Daglige aktiviteter som arbejde, sport, hus og børn, ja endda noget så banalt som at stå ved køkkenbordet og lave sin aftensmad, er alt sammen noget, der stresser eller overbelaster ryggen i større eller mindre grad. Hober det sig op, ender det med at sætte sig som et smertefuld og konstant opråb om, at kroppen føler sig urimeligt behandlet. Smerter i ryg og lænd er ikke kun yderst ubehageligt. I mange tilfælde vil det også begrænse dagligdagen og besværliggøre de almene gøremål.

Den gode nyhed er dog, at der findes et par øvelser, man selv kan lave for at minimere smerterne mest muligt. Og alt hvad man behøver, er et gulv og et par blå shorts!

Øvelserne henvender sig særligt til smerter i lænden:

ØVELSE 1:

øvelse

I den første øvelse ligger man udstrakt på ryggen. Herefter tager man fat bagom knæet på det ene ben og trækker det forsigtigt ned mod brystkassen med begge arme. Positionen holdes i 30 til 60 sekunder og gentages med det andet ben.

ØVELSE 2:

øvelse

Denne øvelse kaldes ‘barnet’. Her sætter man sig på knæene, bøjer kroppen fremover og krummer ryggen forsigtigt, mens man strækker sine arme. Hold denne position i 30 sekunder, hold en kort pause og gentag øvelsen.

ØVELSE 3:

øvelse

I den tredje øvelse lægger du hænderne på knæet og knæler med det ene ben, som var du ved at blive slået til ridder af dronningen. Ret ryggen, stræk i 30 sekunder og gentag øvelsen med det andet ben.

ØVELSE 4:

Ben på nakken øvelse

De sidste to øvelser er lidt mere tekniske. Her handler det om at skabe en slags flitsbue-effekt i den ene side af kroppen, ved at tag fat om det ene ben og føre det om på ryggen. Stræk ud i 30 sekunder og gentag på den anden side.

ØVELSE 5:

Hoftevrid

I den sidste øvelse starter man med at lægge sig fladt på ryggen. Herefter lægger man det ene ben over det andet og vrider hoften en smule. Ideen er, at underkroppen strækkes i en sidelæns position imens at overdelen (skuldre og arme) bliver i gulvet. Ligesom i de ovenstående øvelser holdes positionen omkring 30 sekunder, inden man skifter side.

Et andet supplement til dine hjemmetræning er en god massage, der kan løsne smerter og spændinger. En dybdegående massage af muskulaturen efter træning/udstræk har mange fordele, og hjælper effektivt musklerne med at restituere og komme tilbage i balance. En massage efter træning afhjælper ømhed, spændinger og myoser, som er alt det, vi tænker, går over af sig selv, men som mange gange fører til skader og småskavanker.

Bestil en massage, så dine trætte muskler og led kan få det bedre!

Alle dine massører er nøje udvalgte, baggrundstjekket, og eksamineret i fysiologi, anatomi og massage. Så du er altid i gode hænder.

FIND TIDbullet

Få info om særlige tilbud, service i nye postnumre og meget mere.