Få mere bevægelse i arbejdsdagen - RaskRask

Få mere bevægelse i arbejdsdagen

Få mere bevægelse i arbejdsdagen

“Den næste stilling er den bedste stilling”. Sådan lyder vores massørers motto. Det handler om, at få mere bevægelse ind i arbejdsdagen, så I dermed får en sundere arbejdsplads, og medarbejderne forbliver mentalt og fysisk sunde. Kontorarbejde betyder for mange mennesker stillesiddende arbejde og fysisk inaktivitet. Gør derfor bevægelse til en fast rutine på kontoret, så I får rørt jer mere, og dermed undgår for mange sygemeldinger i form af smerter og spændinger i kroppen. Læs med her, og blive klogere på, hvordan I på kontoret kan skabe plads til mere bevægelse og gøre det til en fast rutine. 

Udnyt mulighederne på arbejdspladsen

Den inaktive hverdag øger risikoen for en masse livsstilssygdomme, såsom forhøjet blodtryk, blodpropper og kræft. Derudover kan mindre alvorlige gener i form af  smerter i hænderne og arme, samt nakke og skuldre opstå, hvis ikke bevægelse er på dagsordenen. Det derfor nødvendigt at udnytte de muligheder, som I har på jeres arbejdsplads til at få gang i mere bevægelse, og gøre det til faste rutiner. 

Følgende råd kan give jer inspiration til at få gang i nye rutiner, så den fysiske aktivitet kommer på dagsordenen i arbejdsdagen:

Hæve – sænkebord
For både at få den ergonomiske arbejdsstilling, og samtidig forbrænde lidt kalorier, er et hæve-sænkebord en god investering til medarbejderne. Ved at stå op i 10-15 min. et par gange om dagen, mindskes risikoen for spændinger og myoser, og forbrændingen øges. Sæt eventuel en alarm, når det er tid til at stå op og arbejde. 

Hold en aktiv pause
Det kan være en god idé at tage en aktiv pause i løbet af arbejdsdagen – gå en tur med jeres kollegaer, eller omdan jeres stillesiddende møder til “gå-møder” i stedet. 

Til og fra arbejdspladsen
Tag cyklen eller løb på arbejde i stedet for at tage bilen eller toget – især, hvis det kun omhandler få kilometer. Få skabt den gode vane, og start dagen med fysisk aktivitet, så du er frisk og veloplagt til en ny arbejdsdag. 

Hold pauser
Husk at afbryde dit arbejde med aktive pauser i løbet af dagen, så du kan få gang i kroppen og bevæge led og muskler – især omkring skuldre- og nakkeregionen, da de ofte er medtaget grundet et for stillesiddede arbejdsmiljø.

Få hjælp udefra til at holde motivationen

Ovenstående råd, er et godt springbræt til at få gang i mere bevægelse på arbejdspladsen, som kan være med til at forøge arbejdsglæden. Motivationen kan dog tit og ofte være svært at opretholde, og hjælp udefra kan derfor være en god investering, så I kan blive ved med at holde den fysiske aktivitet ved lige og dermed sænke sygefraværet og øge effektiviteten. En personlig træner kan hjælpe jer med at give de rette redskaber, samt motivere jer til at få gang i mere bevægelse i arbejdsdagen. Det kan også gavne motivationen, hvis medarbejderne får mulighed for, at få mere velvære ind i dagligdagen. Det kan derfor være en fordel, at arrangere en firmamassage, der kan løsne op for spændinger og smerter, så I kan opleve sundere og gladere medarbejdere.

Få mere bevægelse på arbejdspladsen nu!

Hvordan etableres de gode vaner så

Få en sundere arbejdsplads