The Blue Zones: sådan bliver du over 100 år - RaskRask
Dame over 100 år gammel

The Blue Zones: sådan bliver du over 100 år

The Blue Zones: sådan bliver du over 100 år

Kunne du tænke dig at blive over 100 år gammel? Så læs med her.

Generelt er vi begyndt at blive ældre. Der er dog fem steder i verden, som skiller sig ud. Disse steder er kendt som The Blue Zones, og her lever folk længere uden livsstilssygdomme med langt flere mennesker på over 100 år. De fem steder er:

  • Ikaria, Greece
  • Okinawa, Japan
  • Ogliastra Region, Sardinia
  • Loma Linda, California
  • Nicoya Peninsula, Costa Rica

Menneskene i disse områder har mange fællestræk i deres måde at leve på.

Moderat fysisk aktivitet

Når det handler om bevægelse, er menneskerne i The Blue Zone kendetegnet ved, at de er fysisk aktive med f.eks. gåture og havearbejde fordelt over dagen. De er ikke inaktive de fleste af dagens timer for så at dyrke intens fysisk aktivitet over kort tid. Få inspiration til aktivitet i løbet af din arbejdsdag her.

En plantebaseret kost

De fleste mennesker i The Blue Zones spiser en kost, som er 95 procent plantebaseret. Den er typisk rig på ikke-forarbejdede fødevarer såsom bønner, frugt, bær, grøntsager, fuldkorn, nødder, frø, urter og knolde. De vælger også ofte plantebaserede fedtstoffer såsom olivenolie. De største måltider ligger om morgenen og til frokost, mens aftensmåltidet er mere let. Mange lever vegetarisk eller vegansk. 

De spiser ikke særlig meget tilsat sukker og holder sig i stedet til honning eller frugt og andre lækre snacks som nødder og frø med sunde fedtstoffer, vitaminer og mineraler. De drikker meget vand, kaffe uden mælk og tilsat sukker og rødvin i moderate mængder. Drik hellere et glas vin hver dag i stedet for syv glas på en aften.

Spis mindre portioner

Mange mennesker i The Blue Zones spiser mindre portioner sammenlignet med andre steder i verden. Undgå at spise dig helt mæt, men gå i stedet efter at stoppe, når du føler dig 80 procent mæt. Denne praksis kommer fra Okinawa. Det handler også om at spise langsommere, så kroppen får mulighed for at registrere mætheden.

Ingen stress

Et fællestræk for menneskene i de blå zoner er, at de har en form for aktivitet, som giver ro i løbet af dagen. Når vi er stressede, øger det kronisk inflammation i kroppen. Dette er forbundet med aldersrelaterede sygdomme, og derfor er det vigtigt at give hovedet og kroppen ro i løbet af dagen.

Fællesskab og formål

De fleste i The Blue Zones er en del af et fællesskab og prioriterer ofte familien højt. Alle har en rolle for gruppen og føler sig vigtige. Generelt er det vigtigt at have en mening og et formål med livet, hvis man vil leve længe og blive over 100 år gammel. Det gør os glade og mindre stressede. Mange af de ældre, som bor i The Blue Zones er troende og deltager i religiøse eller åndelige tjenester, som også giver en mening til livet.